Navn og hjemsted
§ 1.
1.1. Foreningens navn er ’HERREMAD’.
1.2. Foreningen er hjemmehørende i Århus Kommune.
1.3. Foreningens adresse er formandens adresse.
|
Formål
§ 2.
2.1. Foreningens formål er at udbrede mænds kendskab til
madlavning, dels ved at foranstalte oplysende aktiviteter om emnet
og dels ved at arrangere madlavningskurser - med eller uden eksterne
instruktører - til indlæring af
madlavning i praksis.
2.2. Foreningen tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde
efter folkeoplysningsloven.
2.3. Foreningens virksomhed er
almennyttig og åben for enhver, som tilslutter sig foreningens
formål. |
Foreningens drift
§3
3.1. Foreningens drift finansieres gennem kontingent.
3.2 Foreningens eventuelle
overskud kan kun anvendes til opfyldelse af foreningens formål i
overensstemmelse med
Folkeoplysningslovens bestemmelser. |
Medlemmer
§4.
4.1. Både aktive og passive medlemmer kan optages i foreningen. Ved
aktive medlemmer forstås medlemmer, som deltager på et af
foreningens madlavningskurser, medens passive medlemmer er
medlemmer, som ikke deltager på madlavningsholdene, men har adgang
til foreningens øvrige tilbud og aktiviteter, såsom rejser,
vinsmagningsarrangementer etc.
4.2. Foreningens medlemskreds begrænses til mænd bosiddende i
Århus Kommune. Der kan søges om medlemskab ved henvendelse til
bestyrelsen, og bestyrelsen afgør suverænt hvem og hvor mange, der
kan optages som medlemmer med skyldig hensyntagen til foreningens
kapacitet i form af lokaler m.v. |
Kontingent
§ 5.
5.1. Det til foreningens drift nødvendige beløb fastsættes på
generalforsamlingen.
5.2. Kontingentet opkræves af bestyrelsen for det pågældende
regnskabsår, så snart beløbet er fastsat af generalforsamlingen. |
Foreningens ledelse
§6
6.1. Foreningens øverste ledelse er generalforsamlingen. |
Generalforsamling
§7
7.1. Ordinær generalforsamling holdes hvert år i februar, dog
holdes den første ordinære generalforsamling i februar 2006.
7.2. Indkaldelsen sker ved skriftlig meddelelse til medlemmerne med
angivelse af dagsorden med en frist af 3 uger.
7.3. Dagsorden:
1. Valg af dirigent uden for bestyrelsen
2. Bestyrelsens beretning
3. Kassereren 1) aflægger det reviderede
regnskab for det seneste regnskabsår til
godkendelse
2) fremlægger budget for det nye år
4. Indkomne forslag fra bestyrelse og medlemmer
5. Fastsættelse af kontingent
6. Valg af bestyrelse
a) formand vælges
i lige år for en periode på 2 år
b) næstformand
vælges i ulige år for en periode på 2 år
c) kasserer vælges
i lige år for en periode på 2 år
d) 2 andre
medlemmer vælges for en periode på 2 år, det ene medlem vælges
i lige år, og det andet medlem vælges i ulige år
e) i
forbindelse med vedtægtsændring vedtaget på den ordinære
generalforsamling den 5. februar
2008 gælder det dog, at begge de under (d)
nævnte medlemmer vælges på generalforsamlingen
den 5. februar 2008, det ene medlem for en periode på 2 år, det andet medlem for en periode
på 1 år
7. Valg af 1 revisor for en periode på 2 år og 1 revisorsuppleant
for en periode på 1 år
8. Eventuelt
7.4. Der tages referat af generalforsamlingen, som ledes af den
valgte dirigent. Referatet godkendes af
dirigenten og såvel den afgående som tiltrædende formand.
Dirigentens stemme er afgørende.
7.5. Forslag til behandling på den ordinære generalforsamling skal
være bestyrelsen i hænde inden 3. januar.
7.6. Adgang til generalforsamlingen har kun de i §4 nævnte
medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte have inviteret.
|
Stemmeafgivning
§ 8.
Stemmeret har kun de i §4 nævnte medlemmer. Aktive medlemmer har
hver 2 stemmer, og passive medlemmer har hver 1 stemme. Generalforsamlingen træffer
sine beslutninger ved simpel stemmeflertal, jfr. dog bestemmelserne
i §§ 15 og 16. Der kan ikke
stemmes ved fuldmagt. |
Ekstraordinær generalforsamling
§ 9.
9.1. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen eller
såfremt ¼ af medlemmerne med en
motiveret dagsorden anmoder herom.
9.2. Bestyrelsen indkalder herefter inden 4 uger til den
ekstraordinære generalforsamling med 14 dages
varsel med angivelse af dagsorden og hertil hørende bilag. |
Bestyrelsen
§ 10.
10.1. Bestyrelsen består af en formand, en næstformand, som tillige
fungerer som sekretær, en kasserer og 2
andre medlemmer, i alt 5 medlemmer, der vælges på generalforsamlingen
som anført i §7, stk. 7.3, punkt 6.
10.2. Valgene gælder for 2 år. Det tilstræbes at bestyrelsesmedlemmerne
afgår skiftevis af hensyn til
kontinuiteten i bestyrelsen.
10.3. Følgende personer kan ikke være medlem af bestyrelsen:
1) Medlemmer af bestyrelser i fonde, selskaber, foreninger eller andre
virksomheder, der udlejer lokaler m.m. til
foreningen eller kontrollerer udlejer af lokaler m.m. til foreningen, samt
2) Advokater, revisorer og lignende rådgivere for samt ansatte i fonde,
selskaber, foreninger eller andre
virksomheder, der udlejer lokaler m.m. til foreningen, eller som
kontrollerer udlejer af lokaler m.m. til
foreningen samt
3) Ejere af lokaler m.m., der udlejes til foreningen.
|
Bestyrelsens opgaver og virke
§11
11.1. Foreningens daglige ledelse varetages af bestyrelsen.
11.2. Bestyrelsen er ansvarlig overfor Århus Byråd for anvendelse
af det herfra modtagne tilskud, for
anviste lokaler m.v. og for regnskab og dokumentation for
virksomheden.
11.3. Bestyrelsen udarbejder årligt en beretning, hvori foreningens
virksomhed i det forløbne år beskrives.
11.4. Bestyrelsen indkalder til generalforsamling mindst en gang
årligt.
11.5. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsesmøde afholdes mindst 4 gange årligt, og når formanden
finder det fornødent, eller når 2 bestyrelsesmedlemmer kræver
det.
11.6. Der udarbejdes beslutningsreferat efter hvert
bestyrelsesmøde, som underskrives af alle bestyrelsens medlemmer.
11.7. Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved simpel
stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens - eller i dennes
forfald næstformandens - stemme udslagsgivende.
11.8. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
11.9. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af
bestyrelsens medlemmer er tilstede. |
Budget, ansøgning,
regnskab og revision
§ 12.
12.1. Bestyrelsen udarbejder hvert år et budget til godkendelse på
generalforsamlingen.
12.2. Foreningens regnskabsår er kalenderåret, dog gælder det, at
det første regnskabsår omfatter perioden fra foreningens stiftelse
til den 31. december 2005.
12.3. Regnskabet skal underskrives af samtlige medlemmer af
bestyrelsen.
12.4. Årsregnskabet skal opgøres, således som god regnskabsskik
tilsiger og i overensstemmelse med de i lovgivningen til enhver tid
gældende krav.
12.5. Det særlige tilskudsregnskab skal indsendes til godkendelse i
Århus kommune sammen med ansøgningen om
aktivitetsstøtte/lokaletilskud. Tilskudsregnskabet skal
underskrives af samtlige medlemmer af bestyrelsen og revisor.
12.6. Ved samlede tilskud på under 25.000,00 kr. revideres
regnskabet af en af generalforsamlingen valgt revisor. Den valgte
revisor må ikke være medlem af bestyrelsen eller beslægtet eller
besvogret i op - eller nedstigende linie eller i sidelinien så nær
som søskendebørn med nogle af bestyrelsesmedlemmerne.
12.7. Regnskabet skal revideres i overensstemmelse med vedlagte
regnskabsinstruks for foreninger, der modtager tilskud for under
25.000,00 kr.
12.8. Århus Kommune foretager stikprøvekontrol.
12.9. Ved samlede tilskud på 25.000,00 kr. eller derover revideres
regnskabet af en af bestyrelsen valgt statsautoriseret revisor eller
en registreret revisor.
12.10 De generalforsamlingsvalgte revisorer kontrollerer regnskabets
rigtighed og påser at bestyrelsen har administreret i
overensstemmelse med lovene og generalforsamlingens beslutninger.
Revisoren påtegner regnskabet.
12.11. Revisoren har ret til uanmeldte kasseeftersyn. |
Tegningsret
§ 13
13.1. Foreningen tegnes af to medlemmer af bestyrelsen i forening. |
Hæftelse
§ 14
14.1. Bestyrelsens medlemmer hæfter personligt for det tilskud, som
foreningen eller tilskudsmodtagerne har modtaget i henhold til
bestemmelserne i Folkeoplysningsloven, hvis tilbagebetalingskravet
er opstået ved retsstridig handling eller undladelse, der kan
tilregnes pågældende som forsætlig eller uagtsom. Bestyrelsens
medlemmer hæfter i øvrigt ikke personligt for foreningens tilskud
efter folkeoplysningsloven.
14.2. For de forpligtigelser, der påhviler foreningen i øvrigt,
hæftes alene med den til enhver tid eksisterende formue.
|
Vedtægtsændringer
§ 15
15.1. Vedtægtsændringer skal godkendes af generalforsamlingen med
2/3 af de afgivne stemmer.
15.2. Vedtægtsændringer skal endvidere indsendes til Århus
Kommunes Fritids- og Kulturforvaltning for at sikre, at de til
stadighed opfylder lovens krav. |
Opløsning
§ 16.
16.1. Forslag om foreningens opløsning kan kun vedtages med et
flertal på mindst 2/3 af samtlige mulige stemmer. Er ikke mindst
2/3 af samtlige mulige stemmer repræsenteret på
generalforsamlingen, men opnås et flertal på 2/3 af de
repræsenterede stemmer for forslaget, kan der indkaldes til ny
generalforsamling, og på denne kan da forslaget endeligt vedtages
med et flertal med mindst 2/3 af de repræsenterede stemmer, uanset
hvor mange stemmer der er repræsenteret.
16.2. Opløses foreningen overgår evt. nettoformue til almennyttige
formål indenfor folkeoplysningens område
som bestemt af den opløsende generalforsamling.
|
Således vedtaget
på foreningens ekstraordinære generalforsamling den 11. januar 2005
med ændringer vedtaget på ordinær generalforsamling den 5. februar
2008, på den ekstraordinære generalforsamling den 9. november
2010 og på den ordinære generalforsamling 21. februar 2012.
I bestyrelsen:
Henrik Rasmussen - Per Istrup - Carlo Vestergaard
- Niels Teichmann - Ole Pedersen |